رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به  اُفت نمرات امتحانات نهایی امسال گفت: راهبرد مطالعه دانش‌آموزان صحیح نبود؛ آنها در مطالعه دروس به مفاهیم مهم، کلیدواژه‌ها و حفظ کردن توجه داشتند.

امتحان - امتحانات نهایی مدارس

به گزارش همشهری آنلاین، محسن زارعی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش درباره میانگین نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ گفت: بیشترین فراوانی نمرات ۱۰ تا ۱۲ بود و بیشترین اُفت نمرات در مقایسه با سال‌های گذشته در رشته ادبیات علوم انسانی بود و کمترین را در رشته تجربی داشتیم. 

بیشترین اُفت نمره در چه دروسی بود؟

وی با اشاره به اینکه بیشترین اُفت نمرات مربوط به دروس تاریخ و جامعه‌شناسی بود، ادامه داد:  بالاترین نمرات دانش‌آموزان مربوط به مدارس سمپاد بود و در همه انواع مدارس با اُفت نمرات مواجه بودیم و البته مدارس غیردولتی با اُفت بیشتری مواجه بودند همچنین نتایج امتحانات نهایی تحلیل خواهد شد تا دلایل را بدانیم و در مسیر رفع مشکلات گام برداریم.

(استان‌های کرمان، خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی و کهگیلویه و بویراحمد وضعیت نامناسبی در بحث نمرات دانش‌آموزان دارند.)

بیشترین اُفت نمرات امتحانات نهایی در مدارس غیردولتی ؛ این رشته و ۲ درس آن کمترین نمره‌ها را گرفتند | دانش‌آموزان ۶ استان ته جدول نمره‌ها

راهبرد مطالعه دانش‌آموزان صحیح نبود

زارعی در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به اُفت نمرات دانش‌آموزان در مقایسه با سال‌های گذشته می‌توان اینگونه استنباط کرد که سؤالات امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۲ دشوارتر و مفهومی‌تر بود، گفت: راهبرد مطالعه دانش‌آموزان صحیح نبود و در مطالعه دروس به مفاهیم مهم، کلیدواژه‌ها و حفظ کردن توجه داشتند.

وی ادامه داد: متأسفانه نظام ارزشیابی چهارگزینه‌ای، روش مطالعه دانش‌آموزان را به سمت حافظه محوری سوق داده و شرایط به گونه‌ای شده است که دانش‌آموز می‌گوید من دروس را مطالعه کردم اما در حقیقت به حفظ مطالب اکتفا کرده است و یادگیری مبنا نبوده، این روند باعث شده است عملکرد او خوب نباشد؛ در خرداد ۱۴۰۲ سؤالات امتحانات نهایی استنباطی بود.

ارسال سوابق تمام داوطلبان کنکور به سازمان سنجش

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش در ادامه درباره اینکه آیا سوابق تحصیلی تمام داوطلبان کنکور به سازمان سنجش ارسال شده است، گفت: ارسال سوابق تحصیلی به سازمان سنجش در ۲ مرحله انجام شد؛ مرحله نخست قبل از اعلام نتایج و هنگام ثبت‌نام کنکور که داوطلبان سابقه تحصیلی خود را دریافت کردند و مرحله دوم، بعد از برگزاری کنکور سوابق تحصیلی داوطلبان نمایش داده شد و آنها می‌توانستند در صورت عدم مغایرت درخواست بازبینی را ثبت کنند.

وی افزود: سازمان سنجش نتایج کنکور را در ۲ مرحله اعلام کرد که در مرحله نخست، سوابق تحصیلی دانش‌آموزان اعلام شد و در این مرحله فرصت ۲ روزه به داوطلبان دادیم که در صورت نیاز به اصلاح درخواست خود را ثبت کنند. هم‌اکنون طبق گزارشی که از استان‌ها و مناطق دریافت کردیم، اشکالی در سوابق تحصیلی مشاهده نشد و سوابق تمام داوطلبان کنکور به سازمان سنجش ارائه شده است.

کد خبر 781843
منبع: تسنیم

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 7
  • معلم IR ۱۹:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    22 27
    دانش آموزان تنبل شدند....کرونا خیلی چیزا رو از ما گرفت وتا برگرده طول می‌کشه....به امید سلامتی و موفقیت دانش آموزان عزیز
  • علی IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    23 12
    اینکه حفظ کنی و سر امتحان یه چیزی بنویسی هم اصلا خوب نیست مطمئن باشین اکثرا بعد امتحان حتی یه جمله هم یاد آدم نیست فقط وقت تلف کردنه محضه مخصوصا برای عمومیا به جای اینکه یاد بدین اومدیم مجبور می‌کنین حفظ کنیم
  • یکمعلم تاریخ IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    27 10
    به نظر من تحلیل درستی ارائه شده است. من سال ها از شاگردانم خواستم که دست از حفظ کردن بردارند ولی موفق نشدم. واقعیت این است که درک دروس انسانی از جمله تاریخ بسیار سخت تر از آن است که به نظر می رسد. نکته مهم دیگر این است که ضعیف ترین دانش آموزان به رشته انسانی می آیند. مدارس غیردولتی باید هم بیشترین افت را داشته باشند زیرا در این مدارس درس رها شده و پول جای ان را گرفته است. انتظار منطقی این بود که مدارس سمپاد در اوج رتبه بندی باشند که همین طور هم هست. آرزوی موفقیت برای همه دانش آموزان و معلمان کشورم دارم. به امید موفقیت بیشتر در سال های بعد
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۹
    31 9
    وقتی هر دبیری یه شکل تدریس کنه بایدم نمره ها کم بشه کی گفته بچه ها خوب یاد نگرفتن این اشتباه هستش باید نظام آموزشی کشور درست بشه
  • آذری IR ۰۴:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    30 1
    سلام وقتی معلم راهنمایی ب دانش آموزش بگه درس نخونید من قبولتون میکنم موقع امتحان کتاب بزاره جلوش. در مقطع دبیرستان معلم نتونه درس بده چون چیزی نمیدونه و خود دانش آموز باید ب هر بدبختی شده بخونه چ انتظاری میره. وقتی سرجلسه امتحان مراقب خودش از اونایی ک پول گرفته کلید امتحان نهایی رو میده دستش اون بدبختی هم ک تلاش کرده هیچی. دانش آموز چکار کنه. قبلا درس نمیخوندیم بهمون میگفتن معلم سال اولت کی بوده. حالا وقتی معلم کلاس اول دانش آموزا ی فراش باشه نباید بیایید بگید سوابق تحصیلیشون کمه این خانه از پایبند ویران است. دانش آموزای زابل معلم خوبی ندارن ک درس بخونن مشکل از نظام آموزش هست ک هر کسی میتونه توش وارد بشه
  • S IR ۰۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    35 3
    سلام وقتی کلی بودجه صرف مدارس سمپاد میشه و سوالات هم براساس توان علمی ایشان طراحی میشه خوب معلومه سمپاد میشه اول . سوالات آزمون های نهایی باید استاندارد و متعادل طراحی بشه در نظر داشته باشید که یک دانش آموز روستایی که به هیچ کلاس فوق برنامه ای دسترسی نداره باید بیاد با یه سمپادی که کل نظام آموزش در خدمت اونه رقابت کنه . باید ساختار اصلی سیستم آموزش اصلاح بشه باید به تقویت همه مدارس کشور پرداخته بشه شما تمام توجه را به سمپاد معطوف می کنید و متاسفانه در آخر هم اکثرا مهاجرت می کنند و فقط به نفع بیگانگان هستش
    • S IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      17 2
      سلام به نظر من برای نزدیک تر شدن به عدالت باید سوالات آزمون های نهایی دو دسته باشه کارشناسی شده و مراقبت شده یک دسته سوالات نهایی برای سمپادی ها در حد آموزش ویژه ای که دریافت کردن و یک دسته هم برای دانش آموزان مدارس عادی با سطح متعادلی از سوال متناسب با آموزشی که به طور معمول در کل کشور ارائه می شود شما یک دانش آموز سمپادی را فراتر از کتاب آموزش میدهید و در حد کتاب از ایشان آزمون می گیرد اگر نمرشون ۲۰نشه عجیبه در مقابل یک دانش آموز در مدرسه معمولی حداقل آموزش را دریافت می کنه و این انصاف نیست با دانش آموز سمپادی در یک کفه ترازو قرار بگیره
    • رضا IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      0 1
      ببخشید یعنی چی سطح سوالات مدارس سمپاد و عادی تغییر کنه این همین مشکله عزیزم دانش آموزان غیر دولتی و مدارس عادی بخاطر سه چیز ضعیف شدن.۱مشکلات اخیرکه همه رو ضعیف کرد و نشستن پا گوشی ۲معلمان ضعیف :اما اینم خیلی کم دیده میشه چون معلم ضعیف نیست فقط شاید نسبت به مدارسی مثل سمپاد خوب نباشه ولی معلم بد هم هست کم ۳ امتحان آسون که تو پیشنهاد میدی اگه بری مدارس سمپاد و نمرات مستمرشون رو ببینی از۵شروع میشه فوقش ۱۵ولی مدارس دیگه همه بالای ۱۵ولی پایانی سمپاد همه بالای ۱۹و مدارس دیگه بالای ۱۹و ۲۰خیلی کم دیده میشه
  • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    17 1
    معلمین و مدیرانی که ور سالهای قبل با خویش و قوم بازی نمره دادند حالا بچه ها در امتحان نهایی ضرر کردن
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
      10 5
      عزیزم هزینه سمپاد رو خانواده هاشون میدن چون شهریه داره. خیلی دلواپس دولت نباش
  • Emma IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    4 1
    خیلی خوب شد که دارن می رن به سمت مفهومی. معلم ها هم باید مفهومی درس بدن نه اینکه بازم راه و رسم قبلی رو ادامه بدن. من معدل کل 12 سال تحصیل مدرسه ام 20 بوده ولی الان اگر یکی یک چیز بپرسن اصلا یادم نیست به جز درسایی که واقعا یادگرفتم مثل ریاضی و فیزیک( فارغ التحصیل اخرین دوره ی قدیم هستم 97)
  • ناشناس GB ۰۹:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    4 7
    خانواده ها تمامی هزینه ها رو در مدارس سمپاد پرداخت میکنندو در ضمن گفته نشده که سوالات خارج از کتاب بوده که در اینصورت دانش آموز سمپاد هم توان پاسخگویی نداشت بلکه گفته شده که مفهومی بوده و باید درست و مفهومی به خودشون زحمت خوندن میدادن.پس سوالات در چارچوب و متطبق با موضوعات و سرفصلهای درسی طرح شده و لاغیر.حالا بچه ها عادت کرده به تن پروری اون دیگه تقصیر سمپاد نیست.اتفاقا بودند دانش آموزان مدارس دولتی که در نهایی هم خوش درخشیدند.
  • شیطون IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۵/۳۰
    9 7
    رتبه یک کنکور انسانی، لطفا صداقت رو پیشه کنید، چرا میگویید که هیچ کلاس خاصی نرفتم، گویا از محصولات اموزشی حرف اخر استفاده میکردید، لطفا حق دیگران را ضایع نکنید
  • NL ۰۶:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۶
    1 0
    دبیر ریاضی دختر من پونزده تا سوال داده گفته واسه امتحان ریاضی فقط این و بخونین...با این دبیران چه طوری میخایم بچه هامون درس خون بشن ؟